Icon--npo Icon--npostart Icon--EO Icon--kroncrv Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--facebook Icon--twitter Icon--snapchat youtube Icon--instagram menu Icon--close Icon--whatsapp Terug share Icon--theme Icon--location Icon--clock arrow-down Icon--calendar
naar home

Wijnand Speelman

“Vroeger ging ik met Pasen naar de kerk. Het was daar elke Pasen volle bak. Dan hoorde je zeggen ‘De Heer is waarlijk opgestaan!’. En die trompettist die dan het lied speelt (neuriet) ‘de stem die galmt door Jeruzalem (…) de zoon van God is opgestaan’. Dat was mooi. Een soort euforie, in een fijne, lichte dienst. Mijn gevoel bij Pasen is dus vrolijk, een mooie dag.

Nu kom ik al een tijdje niet in de kerk. Maar toen we met de vooropnames van The Passion de scene speelden dat Judas Jezus verraadde, toen gebeurde er iets bij iedereen. Die scene was heel bijzonder. Lucas speelt Judas en Lucas is een goeie vriend van mij. Ik weet dat hij speelt en hij is een vriend, maar toch. Hij liep op Edwin af, de politie staat er omheen, en geeft hem dan een kus. Ik stond gewoon toe te kijken hoe Judas Jezus verraadde! Er ging een schok door mijn lijf heen. Het verhaal kwam opeens heel dichtbij, het gaat onder je huid zitten. Nu is het zo’n 2000 jaar later, in een ander jasje, maar het gevoel is daar. Nu ik het vertel krijg ik er alweer kippenvel van.

'Ik stond gewoon toe te kijken hoe Judas Jezus verraadde!'

Het zijn ook kleine details waarmee je in het verhaal gezogen wordt. De voornamen van de acteurs worden bijvoorbeeld niet gebruikt, maar je wordt aangesproken met je rol. Daarmee verdrink je helemaal in het verhaal. Op een gegeven moment moet Judas meester zeggen tegen Jezus. Lucas Hamming vroeg zich af waarom dat anno 2019 gedaan werd, ‘doe ’s niet zo gek’. Maar iemand op de set zei dat het juist het respect laat zien dat de discipelen voor Jezus hadden en dat het laat zien wat de relatie tussen Jezus en discipelen was. Heel essentieel dus. Dus ondanks dat ik de paasviering al een tijdje niet heb meegemaakt, is de lading ervan niet weggegaan. 

Onder een Insta post van de EO stond de tekst: zullen alle Passion acteurs Jezus kennen? Want dan zou je je pas echt kunnen inleven. Maar het mooie aan The Passion is dat je toch dichter bij het Paasverhaal komt, of acteurs nou geloven of niet. Ook zij lezen zich in, leven zich in en beleven het. En dat zullen andere mensen ook hebben. Het is mooi dat het mensen op een laagdrempelige manier dicht bij het paasverhaal brengt. Als er al een paar mensen zijn die dat meemaken, dan is dat al mooi.

'Er zijn heel veel plekken waar ze Jezus niet kennen'

Dat doet me nog altijd denken aan toen ik bij EO werkte. Toen was er opschudding omdat een presentator iets had gezegd als: Jezus zou eerder naar de gaypride zijn gegaan dan naar de jongerendag. Want bij de kerk kennen ze Jezus wel, maar er zijn heel veel plekken waar ze Jezus niet kennen. Dat vond ik raak. En dat geldt hier ook: The Passion is een hele mooie manier om over Pasen te vertellen.

'Leven en dood lagen opeens heel dicht bij elkaar'

Bij het thema #jebentnietalleen over eenzaamheid heb ik een bijzonder verhaal. Mijn opa woonde tot voor kort alleen omdat mijn oma in een verzorgingshuis woont. Ze heeft last van dementie. Omdat hij alleen woonde, zorgden wij als familie dat we hem aandacht gaven. Twee weken voor de vooropnames van The Passion heb ik hem met m’n broertje en zus nog meegenomen naar een restaurant. Een week erna is hij overleden. Maar vier weken daarvoor is ons dochtertje geboren.

Dus tijdens de vooropnames van The Passion lagen voor mij leven en dood heel dicht bij elkaar. En daarmee ook het thema: aan de ene kant opa die onze aandacht nodig had en oma die nu alleen is. En aan de andere kant onze dochter die geboren is en die nu voor altijd met me verbonden is. Ik heb die week op mijn werk voor de radio dan ook een oproep gedaan om vooral langs te gaan bij grootouders wanneer je die nog hebt.” 

Bekijk alle portretten op deze pagina.


Delen op